11 juli 2011

Italiensk köttfärslimpa med oliver, soltorkade tomater och mozzarella

Köttfärslimpa i all ära. Jag älskar köttfärslimpa. Men ibland är det kul att variera den. Som här i Italiensk touch.


Grundfärs

500 g nötfärs (personligen föredrar jag blandfärs istället)
0,75 dl ströbröd
1 st ägg
1,5 tsk salt
1,5 dl mjölk
2 msk gul lök, skalad och riven
2 krm svartpeppar, nymald
1 st vitlöksklyfta, pressad

Fyllning

125 g mozzarella, riven
1 dl oliver (svarta eller gröna), hackade
0,5 dl soltorkade tomater i olja, hackade
0,5 dl basilika, hackad
0,5 dl persilja, hackad

Tillagning

Sätt ugnen på 250°.
Blanda ströbröd och mjölk i en skål och låt svälla 5 min.

Blanda i färs, ägg, salt, lök och peppar och blanda till en fast smet, smaksätt med pressad vitlök.

Bred ut färsen på ett bakplåtspapper till en rektangel ca 25 x 35 cm.

Fördela riven mozzarella, hackade oliver, tomater, basilika och persilja över färsen.

Rulla med hjälp av pappret ihop färsen som en rulltårta.
Lägg på plåt eller i form och sätt in mitt i ugnen. Sänk temperaturen till 175° och stek i ca 30 min till 68° innertemperatur.

Serveras med pasta och en god tomatsås.
Eller med potatis och god sås.
Eller om du kör GI/LCHF med en god sallad, förutom ströbrödet så har denna rätt lågt GI, så lite beroende på hur strikt du kör så kanske detta är ok.

1 kommentar:

  1. Sågott det ser ut :-)

    Hoppas ni får en riktigt fin semester :-)
    OCh att vi hinner ses snart.

    Kram Jenny

    SvaraRadera