16 augusti 2011

Blåbärsbullar

Man måste ju hitta på lite gott att göra av skogens alla blåbär.
Det blev lite blåbärsbullar som jag tänker ta med mig till jobbet.

Blåbärsbullar ca 40 st
50 g jäst
150 g smör
5 dl mjölk
1 ägg
1-1,5 dl strösocker
1/2 tsk salt
2 tsk stötta kardemummakärnor
ca 1,4 l vetemjöl

Fyllning
smör
2-3 msk vaniljsocker
färska el frysta blåbär

Till pensling
1 ägg

Smula jästen i en bunke.
Smält smöret och blanda i mjölken och låt det bli fingervarmt.
Häll över jästen så att den löser sig.
Tillsätt ägg, kardemumma, socker, salt och det mesta av vetemjölet.
Arbeta till en slät och smidig deg. Låt jäsa under bakduk i 30 min.
Dela degen i två lika stora delar.
Knåda varje deg och kavla ut respektive degbit på ett mjölat bakbord till en rektangulär form. Bred ut smör, strö över blåbär och vaniljsocker.
Rulla ihop och dela i lika stora bitar.
Lägg i bullformar.
Låt jäsa i 30 min under bakduk.
Pensla med ett lätt uppvispat ägg.
Grädda i 250 grader tills bullarna fått fin färg, ungefär 6-8 min.
Låt svalna på galler under bakduk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar