13 april 2011

Kyckling wok

Jag har inte lyckats hitta den perfekta marinaden till kyckling. Som man lägger köttet i innan den wokas.
Du kanske har det? Jag vill gärna ha tips!


Jag är ingen rutinerad wokare och tycker nog att man kan göra lite hur som helst och det brukar bli gott.
Men jag brukar göra så här.

Först börjar jag med att ge woken ett ”hjärta” av smaker genom att fräsa hackad vitlök och hackad röd färsk chili i olja (gärna chili/vitlöks olja).
Sedan i med de "råaste" grönsakerna som svamp och morötter, sockerärtor mm.
Direkt efter tillsätts en tsk ingefärsjuice och några droppar sesamolja.
I med övriga råa ingredienser som tex paprika, purjo mm.
Efter det köttet och smaksättare som soja, ostronsås eller sötsursås.
När woken är färdig tillsätts förkokta ingredienser som tex broccoli och nudlar.
Nu brukar jag slå på en skvätt vitt vin och sedan ska det bara bli varmt innan servering.

Förslag på ingredienser

Kyckling
morot
sockerärtor
purjo
chili
paprika
vattenkastanjer
bambuskott
broccoli
nudlar

1 kommentar:

  1. Så mumsigt det ser ut :-)
    Mina viktigaste ingredienser när jag wokar är vattenkastanj, minimajs och paprika.

    God smaksättare kan vara chilipasta utspätt med vatten och en skvätt sötsur sås.
    Gott!! :-) Sedan toppar jag gärna med cashewnötter.

    / Jenny

    SvaraRadera