20 april 2011

Min egen musli

Kan man börja dagen på något bättre sätt än med sina egna nyttiga frukostflingor i filmjölken?
Nej, jag tror inte det.




Ingredienser

1 äpple
1 apelsin, skalet
5 torkade aprikoser
5 torkade plommon
torkade päron, (mostvarande mängd som plommonen)
2 msk honung
1 tsk kanel
1 dl mandel
1 dl valnötter
1/2 dl melonkärnor
1 dl pumpafrön
1 dl solrosfrön
1/2 dl gojjibär
0,5 dl linfrö
1/2 dl dinkelflingor
1/2 dl quinoapuffar
0,5 msk solrosolja

Gör så här


1. Sätt ugnen på 125 grader.
Skär äpplet i bitar.
Lägg äpple, rivet apelsinskal, torkad frukt, honung, kanel i en mixer och mixa i någon minut.
Lägg massan i en stor skål

2. Lägg mandlar, nötter och gojjibär, hälften av solros- och pumpafrön i mixern och mixa hastigt i några sekunder. Det ska vara grova bitar. Blanda nöthacket, melonkärnor, resterande solros- och pumpafrön, linfrön , quinoapuffar och dinkelflingor med massan.

3. Smörj en ugnsplåt med solrosolja, bred ut blandningen och platta till. Sätt in i ugnen i en timme.

4. Sänk värmen till 50 grader och låt stå i 8-10 timmar.
Öppna luckan då och då för att släppa ut fukten.
Vänd gärna och smula sönder "kakan" efter halva tiden så torkar det bättre.
Ta ut plåten och bryt müslin i småbitar. Förvara i en burk med lock.

3 kommentarer:

  1. Ser jättegott ut!

    Önskar en riktigt Glad Påsk.

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  2. Det var länge sedan jag gjorde egen müsli. Det är ju mycket godare än köpt och man slipper allt socker!

    SvaraRadera
  3. jag har förberett mig några månader.för att IGEN se till att må bra.själsligt och kroppsligt..men gillar tydligen sött idag..så googla runt på musli kakor mm...den här muslin tänker jag med prova :) love n light

    SvaraRadera