17 maj 2011

Taco gratäng

I love...


Ingredienser

400 g philadelphiaost
2 dl creme fraiche

600-1000 g nöt el blandfärs
2 påsar tacokrydda

500g krossade tomater

1 purjolök
1 gul lök
3 paprikor

riven ost

taco chips

Gör så här

Sätt ugnen på 225 grader.
Blanda philadelphiaosten med cremefraiche och bred ut röran på botten i en ugnsfast form.
Bryn färsen med tacokryddan, häll den sedan över creme fraiche röran.
Häll en pkt krossade tomater över.
Hacka och bryn ihop purjon, löken, paprikorna i ungefär 10 minuter.
Sedan häller du grönsakerna över de krossade tomaterna.
Strö över riven ost.
In i ugnen i 225 grader i ca 10 minuter.

Servera med taco chips, gurka, tomat och ev annan sallad.


Det hela blir ganska GI om man bara utesluter chipsen.

5 kommentarer:

  1. Hej
    Jag ska testa detta recept till en glutenallergisk person som kommer på vårt kalas imorgon, ska lägga tacochips i botten tror jag..återkommer med resultat. Tack för ditt tips, hälsn Madde

    SvaraRadera
  2. Jag oxå !! :)

    Ser riktigt gott ut.

    Kram

    Jenny

    SvaraRadera
  3. En underbar klassiker, som jag lagar till alldeles för sällan! Philadelphiaosten i denna är underbar! Fast jag brukar inte ha krossade tomater när jag gör tacogratängen!

    SvaraRadera
  4. Hej igen, tacogratängen m tacochips i botten blev en succe, totalt renskrapat av våra gäster! Även de som inte är gluten allergiska =) Så tack för detta recept, hälsn Madde

    SvaraRadera
  5. Vad roligt Madde att det blev bra, det är roligt när gästerna slickar skålarna :-)

    SvaraRadera